Trénovanie v čase COVID-19

Pandémia svet spomalila, ale naše trénerky a trénerov nezastavila. Aké výzvy so sebou priniesla? Ako sa s nimi popasovali a čo môžete členom svojho klubu ponúknuť aj vy? Toto všetko sa môžete dozvedieť z výpovedí vybranej hŕstky vedúcich klubov.

#Články #Stredoškolský program #Základoškolský program

Trénovanie klubov v online priestore môže na mnohých pôsobiť ako príliš tvrdý oriešok. Preto sme sa v dnešnom článku rozhodli ukázať vám ako sa s výzvami tohto obdobia pasujú naše trénerky a naši tréneri, ktorých motivovala láska k debate, snaha vychovať ďalšiu generáciu aktívnych a kriticky mysliacich debatérok a debatérov a vôľa zachovať klub pre ďalšie ročníky. Veríme, že nasledujúce riadky vás presvedčia o tom, že trénovať je možné aj v čase pandémie.

 

Na začiatok sa spolu pozrime, aké nepredvídateľné okolnosti so sebou pandémia priniesla a na to, ako sa s nimi vedúci a vedúce klubov, niekedy aj s pomocou vedenia SDA vysporiadali. Jednou z najväčších výziev bolo pre mnohých zmeniť spôsob vedenia debatných tréningov tak, aby poskytli v online priestore členom a členkám, ako najviac sa bude dať. Ako spomína Aneta (GYMLET), súčasťou ich tradičných tréningov zvykli byť rôzne zábavné a interaktívne aktivity, ktoré sa cez počítač realizujú ťažko. Radi sa so základoškolákmi učili argumentáciu hrou a veľa si skúšali debatovanie, no online to vyzerá trochu teoretickejšie. S trochou kreativity sa však dá cvičenia upraviť či nahradiť inými a v tréningoch klub úspešne pokračuje.

 

Ďalšou výzvou, na ktorú museli kluby reagovať, bol menší počet debatérov a debatérok na hodinách. Mnohým totiž chýba stretnutie s komunitou. Pokles zúčastnených spozorovala aj  Dominika (Poštová), ktorá dodáva, že debatérom a debatérkam sa po online vyučovaní už nechce navštevovať aj online krúžky. Ako pomerne veľký klub, už mali fungujúcu platformu z minulého roka, a preto stačilo začať motivovať členov a členky klubu prekonať sa a zúčastniť sa tréningu. Podľa Krištofa, trénera nového klubu GBST, ktorý vďaka mnohým aktivitám presunutým do online priestoru trávi za počítačom denne aj 8 hodín, je stráviť ďalší čas online niekedy výzvouaj pre samotných trénerov a trénerky. Je preto obdivuhodné ako sa po náročnom dni mnohí s radosťou odhodlajú stráviť ďalšiu hodinu na počítači so svojimi debatnými kamarátmi a kamarátkami. 

Stretnutie DK Kukučínova v čase pred pandémiou

 

Podarilo sa nám nájsť aj kluby ako je napríklad GVARZA, ktorá  má na juniorských debatných stretnutiach vyšší počet detí, než v minulosti. Naviac online priestor umožňuje, aby s trénovaním pomáhali aj bývalí členovia a členky aktuálne študujúci v zahraničí. Podpora, ktorú takto Jakub a Barbora poskytujú svojmu bývalému klubu, je vzácna a v čase bez pandémie by pravdepodobne nebola možná. So stredoškolákmi to ale majú o niečo ťažšie. Hoci sa trénerke p. Brezániovej podarilo oba kluby, juniorský aj stredoškolský, rozbehnúť ešte v čase bežného fungovania, starší žiaci a žiačky sa stretnutí zúčastňujú zriedkavejšie. Aj tu si však postupne vytvárajú spoločný systém. 

 

Braňo zo Sučian vníma viac pozitív ako negatív a hovorí, že "vďaka covidu" objavili nevídané možnosti dištančného trénovania. Na klube im vyhovuje hlavne flexibilita, pretože nemusia mať hodinu ráno v jeden deň pred začiatkom vyučovania, ale sú schopní trénovať aj podvečer, keď už sú všetci doma a nepotrebujú sa ponáhľať na hodiny alebo na spoje.

 

Možno sa zamýšľate nad tým, ako už spomínaným, ale aj podobným výzvam čeliť na vašich tréningoch a čím by ste sa mohli inšpirovať aj vy. Aneta sa pri stredoškolskej časti snaží využívať všetko, čo SDA ponúka. Debatérky a debatéri sa už zúčastnili online debatywebináru a o necelé dva týždne pôjdu aj na začiatočnícky turnaj. Osvedčilo sa jej používať aj metodické videá a ukážkové debaty na Youtube kanáli SDA.  Pri základoškolských debatných stretnutiach je dôležité žiakov a žiačky zaujať, aby ich tréning neustále bavil. Pracuje preto s novými metodickými materiálmi a so žiakmi a žiačkami vytvárajú veľa  argumentov priamo v praxi. Poväčšine sa zamýšľajú nad  zábavnejšími tézami ako napríklad "Roboti by mali nahradiť učiteľky". 

 

Táňa (GMRŠ) ďalej dodáva, že viacerí tréneri a trénerky sa momentálne snažia prepojiť niekoľko základoškolských klubov naprieč celým Slovenskom, aby si mohli vyskúšať spoločné tréningy pred začiatkom súťažnej Juniorskej debatnej ligy

 

Katka, trénerka juniorského aj stredoškolského klubu na gymnáziu Kukučínova, chystá online exhibičnú debatu, pretože naživo ju pred zavedením opatrení už nestihli. Takýmto spôsobom sa snažia spoločnými silami motivovať ďalších spolužiakov a spolužiačky, aby sa do klubu zapojili. Online exhibičné debaty sú veľmi flexibilné riešenie náboru nových ľudí. Vedúci a vedúce nemusia zháňať priestory a nie sú odkázaní na možnosti debatérov a debatérok cestovať do iného mesta kvôli jednej debate. Teraz stačí, aby si našli hodinku času a pripojenie na internet. Môžu tak prilákať aj omnoho viac nováčikov.

 

Klubový začiatočnícky online turnaj Mekyho Žbirku v DK Sučany

 

Sučany, ktoré momentálne trénujú traja debatéri, ponúkajú pre svojich členov a členky viacero aktivít ako napríklad začiatočnícke tréningy (prvý ročník a ľudia, ktorí ešte nedebatovali) a pokročilé tréningy (druhý ročník a starší). Tento týždeň sa uskutočnil aj začiatočnícky online turnaj Mekyho Žbirku ako súčasť sučianskeho HodžaFestu, ktorého organizáciu mal na starosti starší člen klubu, Timotej

 

Toto bol len zlomok trénerských aktivít, ktoré online priestor ponúka, preto neváhajte spojiť hlavy dohromady pri vymýšľaní ďalších a veľa šťastia s trénovaním šikovných debatérok a debatérov.