Ľudia, ktorí v mladosti prešli debatným programom, sú v spoločnosti ľahko identifikovateľní.
Prečo školenie od nás
Vznikli sme v roku 1999 ako občianske združenie, ktoré primárne rozvíja mladých ľudí, ich kritické myslenie a prezentačné zručnosti. Za posledných 20 rokov sa nám podarilo preškoliť viac ako 7000 mladých ľudí a formovať mnohých dnes úspešných manažérov, podnikateľov, ekonómov, právnikov.
Sme presvedčení o tom, že uplatnenie debaty v rozvoji zamestnancov je veľmi aktuálne, pretože zručnosti, ktoré rozvíja, patria k tým najžiadanejším na trhu práce.
Kritické myslenie, vedieť rozpoznať limity ľudského vnímania, oboznámiť sa s logickými chybami a kognitívnymi skresleniami.
Analytické a logické myslenie, schopnosť pracovať so zdrojmi, čítať s porozumením, hľadať a overovať pravdivosť informácií, rozlišovať fakty od názorov a dôveryhodné zdroje od nedôveryhodných.
Vedieť sa pozerať na veci z rôznych pohľadov, schopnosť aktívneho počúvania a vedieť tak lepšie vyhodnotiť potreby zákazníka.
Pracovať vtíme tak, aby ste využili potenciál každého jeho člena a maximalizovali efektivitu.
Organizovať si svoj slovný aj písomný prejav a vedieť si manažovať svoj pracovný čas a osobný život.
Schopnosť jasne a efektívne formulovať svoje názory a myšlienky a vedieť objektívne zhodnotiť prijímané informácie a vhodne na nereagovať.
Kreatívne myslieť, vedieť identifikovať problémy a ich príčiny a hľadať riešenia na ne.
Komunikačné a prezentačné zručnosti, schopnosť verejne vystupovať bez trémy a stresu.
Spoluprácou s SDA získavate nielen kvalitný produkt rozvoja Vašich zamestnancov, ale pre Vašu firmu prinášame aj unikátny projekt spoločenskej zodpovednosti. Peniaze, ktoré SDA získava z programov rozvoja zamestnancov vo firmách, sú reinvestované do kľúčových debatných programov SDA zameraných na žiakov základných a študentov stredných škôl. Nemusíte vytvárať nové CSR projekty, spoluprácou s SDA sa stávate zodpovednou firmou, ktorej záleží na rozvoji mladých ľudí na Slovensku.
Ponuka školení
SDA ponúka firmám široké portfólio školiacich modulov, ktoré sa podľa potrieb klienta dajú kombinovať do jedno-, dvoj- alebo trojdňových školení. Každý tématícký modul obsahuje teoretický základ a praktické aktivity.
Kritické myslenie
Človek niekedy podlieha kognitívnym skresleniam. Rovnako sa stáva, že niektoré informácie automaticky preberáme bez toho, aby sme nad nimi premýšľali. Cieľom úvodu do kritického myslenia je pochopiť, čo kritické myslenie vlastne je a prečo je dôležité. Vďaka zoznámeniu sa s limitmi vlastného vnímania a chybami v premýšľaní človek porozumie, kedy a čo mu môže brániť pochopiť podnety, ktoré dostáva a ako sa s tým dá vyrovnať.
Argumentácia
Hoci niekedy máme pocit, že veci formulujeme zrozumiteľne, druhá strana to môže vidieť inak. Cieľom tohto bloku je zoznámiť sa so základnými technikami stavby argumentu a skladania argumentov do presvedčivejších línií. Vďaka efektívnemu vysvetľovaniu a podkladaniu teoretických vysvetlení praktickými dôkazmi sa stávajú argumenty silnejšími a presvedčivejšími. Pochopenie stratégie výberu a formulácie argumentov v závislosti od cieľu a poslucháča zas zvýši celkovú presvedčivosť argumentácie.
Refutácia
Pri stavaní argumentov sa môžu objaviť rôzne nedostatky. Cieľom tejto časti školenia bude tieto spôsoby spoznať a naučiť sa s nimi pracovať. Vďaka schopnosti odhaliť chyby v argumentácii druhej strany a poukázať na ne, ako aj vďaka zručnosti reagovať na argumenty druhej strany, ktoré sú silné a rozumné, dokáže človek posilniť svoju pozíciu a byť presvedčivejší pre človeka, ktorý s ním pôvodne nesúhlasil.
Konštruktívna komunikácia
V každej komunikácii, či už z pozície moci alebo medzi rovnocennými stranami, existujú bariéry, ktoré ju komplikujú. V tejto časti školenia je cieľom takýmto bariéram porozumieť a naučiť sa, ako sa s nimi vyrovnať. Efektívna komunikácia je dôležitá pre pochopenie druhej strany a zníženie rizika konfliktu.
Mediálna gramotnosť
Dnes sa na internete a vo verejnom priestore všeobecne stretávame s obrovským množstvom správ a informácií, ktoré sú často protichodné. Slová ako hoax, dezinformácia či konšpiračné teórie sa stali súčasťou bežného slovníka. Preto je dôležité naučiť sa v tomto mori informácií orientovať. Cieľom tohto modulu je naučiť účastníkov rozlišovať medzi dôveryhodnými a zavádzajúcimi zdrojmi, ako overovať informácie a zoznámiť ich s rôznymi typmi neobjektívnych správ.
Pre nových klientov odporúčame klasické dvojdňové školenie pozostávajúce zo šiestich 90 minútových blokov pokrývajúcich témy kritické myslenie, argumentácia, refutácia a konštrunktívna komunikácia. Školenie je vhodné pre kolektívy 8 – 15 účastníkov a účastníčok.
Firemný debatný klub
SDA okrem jednorázových školení ponúka kolektívom aj ročný program firemného debatnéhho klubu. V rámci série 10 alebo 20 dvojhodinových stretnutí budú účastníci a účastníčky:
debatovať s kolegami a kolegyňami o zaujímavých témach
zdokonaľovať sa v argumentácii a analýze
učiť sa pohotovo a trefne reagovať
odbúravať trému a stres z verejného vystupovania
budovať tímového ducha
Hlavnou časťou stretnutí debatného klubu sú debaty účastníkov a účastníčok na rôzne témy. Počas debaty patrí medzi kľúčové zložky výber a stavba argumentov, zrozumiteľná organizácia reči, počúvanie druhej strany a flexibilné reagovanie. Po každej debate nasleduje spätná väzba od akreditovaných debatných rozhodcov a rozhodkýň, ktorá obsahuje zhodnotenie výkonov a rady, na čom a ako ďalej pracovať.
Individuálne školenia
Individuálne tréningy sú plne nastavené podľa potrieb konkrétneho klienta. Ciele si klient nastaví sám alebo mu s tým pomôžeme a následne pracujeme na ich naplnení. Súčasťou tréningov býva napr. príprava na prejavy, diskusie, vyjednávacie situácie alebo prezentácie projektov.
Lektorky a lektori
Ondrej Schutz
Ondrej má desať rokov skúseností v školení a lektorovaní argumentácie, kritického myslenia a komunikácie. V roku 2012 vyhral Akademické majstrovstvá ČR a SR v debatovaní, v rokoch 2013 a 2014 bol trénerom slovenskej reprezentácie na Majstrovstvách sveta v debatovaní v Turecku a Thajsku. V minulosti prednášal argumentáciu na Masarykovej univerzite a šesť rokov pracoval v obchode a marketingu. Od roku 2018 mal na starosti metodickú a inštitucionálnu podporu Medzinárodnej debatnej a vzdelávacej organizácie (IDEA) a dnes trénuje kritické myslenie vo firmách pre Akadémiu kritického myslenia a je riaditeľom Slovenskej debatnej asociácie.
Emma Lujza Barilová
Emma je absolventka debatného programu, študovala na Gymnáziu Kukučínová v Poprade a na Univerzite Karlovej v Prahe. Od roku 2022 pracuje ako rozvojová koordinátorka debatného programu na Slovensku, spolupracovala na medzinárodnom metodickom projekte Innovate Debate: Applied Curriculum, má bohaté lektorské skúsenosti so školeniami mladých ľudí, pedagógov a pedagogičiek, ale aj firemných kolektívov.
Richard Vaško
Rišo je absolvent debatného programu, študoval na Gymnáziu Jura Hronca v Bratislave a na University of Warwick. V rokoch 2018 a 2019 reprezentoval Slovensko na Majstrovstvách sveta v debatovaní. Od roku 2021 pôsobí v Slovenskej debatnej asociácii ako metodik a hlavný koordinátor Olympiády kritického myslenia. Pre Národný inštitút vzdelávania a mládeže tvoril metodiku vzdelávania pedagogických pracovníkov v oblasti mediálnej gramotnosti.