S podporou SDA môže každá škola zaviesť krúžok na rozvoj kritického myslenia a argumentačných schopností.
Čo ponúkame školám
ktoré sa zapoja do programu debatného vzdelávania kritického myslenia a založia argumentačný krúžok na škole.
Úvodné školenie pre predagógov a pedagogičky
Pre učiteľov a učiteľky zapojených škôl poskytujeme plne hradené dvojdňové školenie, na ktorom ich zoznámime s debatnou metodikou a s osnovami pre argumentačné krúžky.
Metodické materiály a plán činnosti na celý rok
Pre školy, ktoré majú záujem o zavedenie argumentačného krúžku alebo predmetu kritického myslenia, ponúkame celoročné osnovy, metodické príručky a plány hodín.
Exhibičná debata a úvodný workshop
Pomôžeme školám s náborom študentov a študentiek do krúžku či voliteľného predmetu realizáciou ukážkovej debaty na škole alebo úvodným seminárom.
Celoročná podpora
z kancelárie SDA
Počas roka budú mať učitelia a učiteľky argumentačných krúžkov alebo predmetu kritického myslenia možnosť online konzultácií a osobných návštev metodika alebo metodičky SDA.
Networking pre pedagógov
a pedagogičky
Zapojení učitelia a učiteľky budú mať možnosť vyskúšať si debatu z pohľadu debatéra/debatérky prostredníctvom online debát a zdieľať svoje skúsenosti a diskutovať o metodike a vedení hodín v uzavretej skupine na sociálnych sieťach.
Zapojenie do debatných súťaží
Študenti a študentky krúžku si môžu svoje argumentačné zručnosti vyskúšať na začiatočníckych debatných turnajoch a zdokonaľovať ich účasťou v Slovenskej debatnej lige.
Inovatívne debatné vzdelávanie (IDAC)
SDA v spolupráci s partnermi zo štyroch európskych krajín (Holandsko, Chorvátsko, Slovinsko a Poľsko) vypracovalo modulárne vzdelávacie osnovy pre použitie v triedach na hodinách občianskej náuky alebo v debatných krúžkoch.
Výhodou modulárnych osnov je možnosť prispôsobiť si dĺžku trvania vzdelávania Vašim možnostiam – od jedného mesiaca až po dva školské roky. Osnovy vypracované v projekte Innovative Debate: Applied Curricula kombinujú vzdelávanie kritického myslenia debatnou metódou s občianskym vzdelávaním. Projekt bol podporený z programu Erasmus+
Plány hodín a vzdelávacie materiály si ľahko môžete stiahnuť tu.
Poslaním SDA je pomocou debaty rozvíjať kritické myslenie, otvorenosť a občianstvo mladých ľuďí. Mladí ľudia, ktorí absolvujú vzdelávanie prostredníctvom SDA, sú svojimi zručnosťami a charakterom v spoločnosti jednoznačne identifikovateľní.
Debatná metodika mladých ľudí cielene rozvíja v kľúčových oblastiach, ktoré sú relevantné nielen pre ich štúdium, ale sú aj tými najžiadanejšími zručnosťami na neustále sa meniacom pracovnom trhu:
Kritické myslenie, vedieť rozpoznať limity ľudského vnímania, oboznámiť sa s logickými chybami a kognitívnymi skresleniami.
Analytické a logické myslenie, schopnosť pracovať so zdrojmi, čítať s porozumením, hľadať a overovať pravdivosť informácií, rozlišovať fakty od názorov a dôveryhodné zdroje od nedôveryhodných.
Vedieť sa pozerať na veci z rôznych pohľadov, schopnosť aktívne počúvať a lepšie vyhodnocovať potreby druhých.
Pracovať v tíme tak, aby sa využil potenciál každého člena a členky a maximalizovala sa tak celková efektivita tímu.
Organizovať si svoj slovný aj písomný prejav a vedieť si manažovať svoj pracovný čas a osobný život.
Schopnosť jasne a efektívne formulovať svoje názory a myšlienky a vedieť objektívne zhodnotiť prijímané informácie a vhodne na nereagovať.
Kreatívne myslieť, vedieť identifikovať problémy a ich príčiny a hľadať riešenia na ne.
Komunikačné a prezentačné zručnosti, schopnosť verejne vystupovať bez trémy a stresu.
Okrem rozvoja zručností nám záleží aj na hodnotách mladých ľudí.
Akademická debata je organizovaná výmena názorov, pri ktorej rečníci a rečníčky prednášajú argumenty za alebo proti debatnej téze (tvrdeniu, s ktorým sa dá rozumne súhlasiť aj nesúhlasiť). Strany si rečníci a rečníčky nevyberajú, ale dostanú ich vylosované. Následne pomocou kvalitných argumentov a relevantných dôkazov musia vedieť adekvátne obhájiť svoju zadanú stranu, a to aj v prípade, keď sa názory a pozície, ktoré v debate zastávajú, líšia od ich osobných názorov.
Vďaka tak jedinečnému vzdelávaciemu formátu, akým je akademická debata, mladí ľudia, ktorí absolvujú debatné vzdelávanie, získavajú lepšie porozumenie témam a názorom, s ktorými by inak nesúhlasili alebo by sa s nimi dokonca ani nestretli.
Dotvárajú si zrelší svetonázor, objavujú možnosti a hranice rozumnej argumentácie. Stávajú sa tak aktívnymi a tolerantnejšími občanmi a občiankami, ktorí nepovažujú názorovú nezhodu za nepriateľstvo, ale naopak za možnosť o veciach rozumne, vecne a otvorene diskutovať.
Ako sa zapojiť?
Máte záujem o školenie pre učiteľov a učiteľky? Alebo by ste chceli na svojej škole zaviesť vzdelávanie žiakov a žiačok v oblastiach:
kritického myslenia
argumentácie
mediálnej gramotnosti
Kontaktujte našu koordinátorku podpory klubov Emmu Lujzu Barilovú, ktorá Vám rada poradí a poskytne všetky potrebné informácie.
Emma Lujza Barilová Podpora debatných klubov barilova@sda.sk
Debatovala a viedla debatný klub na Gymnáziu Kukučínová v Poprade. V SDA rozhodovala a pôsobila v tézovom výbore Stredoškolskej debatnej ligy. Momentálne študuje Politológiu, filozofiu a ekonomiku v angličtine na Karlovej Univerzite v Prahe.