Známkovanie v škole by malo byť zrušené

Autor*ka

·

,,Debrief, alebo aj rozbor tézy, má slúžiť debatérom a debatérkam ako nástroj na bližšie spoznanie už debatovanej tézy, možných argumentov, sporov a dopadov v nej. Nemá byť vnímaný ako návod na to, ako mali debaty prebiehať, ale skôr ukázať, čo od debát očakával tézový výbor a ponúknuť iný pohľad a prípadne inšpiráciu pri vymýšľaní argumentov v ďalších debatách.”

Debata sa zaoberá otázkou, akým spôsobom by mala byť žiakom a žiačkám podávaná spätná väzba na ich vzdelávacie výkony. Pod známkovaním rozumieme niekoľkostupňový systém kategorizácie výsledkov – napríklad od 1 (výborný) po 5 (nedostatočný). Medzi alternatívy môžeme zaradiť napríklad slovné hodnotenie alebo úplné zrušenie hodnotenia.

SÚHLASNÝ TÍM

  1. Podpora individuálneho rozvoja
  • Známkovanie často redukuje hodnotenie žiaka na jednoduché číslo, ktoré neodráža jeho skutočné schopnosti, zručnosti a úsilie. Alternatívne metódy by mohli lepšie zohľadniť individuálne pokroky a potreby.
  1. Zníženie stresu a tlaku
  • Mnoho žiakov trpí stresom spôsobeným strachom zo zlých známok. Zrušenie známkovania by mohlo vytvoriť prostredie, kde sa žiaci viac sústredia na učenie a menej na výkon.
  1. Kritické myslenie
  • Známkovanie môže motivovať k memorovaniu namiesto porozumenia. Alternatívne hodnotenie by mohlo podporiť rozvoj kritického myslenia a kreativity.
  1. Eliminácia nespravodlivosti
  • Subjektivita učiteľov, rozdiely v náročnosti hodnotenia a rozdielne podmienky medzi školami môžu viesť k nespravodlivosti. Alternatívne systémy môžu byť spravodlivejšie.
  1. Rovnosť v prístupe k vzdelávaniu
  • Žiaci z menej priaznivého prostredia môžu byť známkami penalizovaní, čo ich môže odradiť od ďalšieho vzdelávania. Slovné hodnotenie by mohlo viac motivovať a podporovať ich rozvoj.

NESÚHLASNÝ TÍM

  1. Štandardizované porovnávanie
  • Známky poskytujú rýchly a jasný spôsob, ako zhodnotiť pokrok žiaka, a umožňujú jednoduché porovnanie medzi študentmi alebo školami.
  1. Motivácia
  • Pre mnohých žiakov sú známky motiváciou k dosahovaniu lepších výsledkov a k snahe zlepšovať sa v konkrétnych oblastiach.
  1. Príprava na život
  • V živote budú žiaci často hodnotení a posudzovaní. Známkovanie ich na to pripravuje a učí ich zvládať tlak hodnotenia.
  1. Efektívnosť
  • Slovné hodnotenie alebo alternatívne formy môžu byť časovo a administratívne náročnejšie, čo môže byť pre učiteľov i školy neudržateľné.
Zdieľajte tento článok:
Čo robí SDA?

Slovenská debatná asociácia rozširuje kritické myslenie na Slovensku prostredníctvom debaty. Pomáha zakladať debatné kluby, organizuje turnaje a rozvíja debatnú komunitu. Ak chcete prispieť k rozvoju kritického myslenia, pripojte sa k nám a založte debatný klub.